Läsarfråga

Martin
Nov 07, 2011 @ 23:21:45

Jag är ingen expert… :P
Men är det inte bättre att dricka vanlig dricka än light-dricka eftersom det är onyttigt i allmänhet men är det inte mer sockerkicksdrivande än vanligt?

Svar: Haha ja jag är ju inte heller någon expert.. Ingen av dom är ju något man skulle vilja kalla nyttigt, men skulle absolut inte vilja påstå att det är bättre att dricka socker än sötningsmedel. Socker är det farligaste vi kan få i oss enligt mig. Socker/kolhydrater är ju boven till våra välfärdssjukdomar, tänk att cancerceller inte kan överleva utan socker.. Socker ökar blodtrycket och ger oss skadliga blodfetter osv osv.

Som sagt, säger inte att sötningsmedel är nyttigt men det höjer inte mitt blodsocker och påverkar inte min vikt och det är det jag går efter när jag väljer vad jag vill stoppa i mig. Men OBS det här är bara min åsikt och mina tankar efter egna erfarenheter och saker jag läst. Ni får själva bilda eran egen uppfattning 🙂

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Martin
    Nov 08, 2011 @ 17:54:05

    Tack för svaret! Jag får helt enkelt dricka så lite julmust som möjligt 😦

  2. Emelie
    Dec 07, 2011 @ 16:25:55

    Hej!
    Jag hittade in här av ren slump eftersom jag också ska testa lchf ett tag och är på jakt efter lite recept och inspiration 🙂 Jag kommer nog att läsa vidare bland inläggen här ett tag 🙂
    Angående light/inte så är det ju inte bra med socker, men det är nog värre med lightprodukter. Lightprodukter spelar kroppen ett spratt och gör att vi blir hungriga snabbare och vår insulinutsöndring från bukspottskörteln påverkas, vilket i längden kan leda till nedsatt funktion således leda till bl.a. diabetes (om jag inte missminner mig från i våras då jag läste om kroppens metabolism).
    Så: socker är inte bra, men det är i alla fall ”ren vara”, som jag kallar det. Men light lurar vi bara oss själva med!
    Lycka till!

Kommentera

