Svar på en läsarfråga om kokosmjölk

Anonym
Sep 15, 2011 @ 22:33:52

Hej Emelie!
Har en något larvig fråga till dig ang. kokosmjölk (från Santa Maria med 1kh/100g).
När jag äter av denna skapelse, äter jag upp ALLT det tjocka innehållet (ca 200g). Hur många kolisar får jag egentligen i mig av den koncentrerade mängden? Kompletterar en sådan måltid med ett par mandlar och lite kokosflingor.
Tack för en vettig lchf-blogg!

Svar Bra fråga! Jag är inte helt hundra.. men det står på innehållsförteckningen att 60%  av innehållet är fruktkött från koksnöt och resten vatten. Då är det ju som du säger ca 200 gram fruktkött du får i dig och eftersom att vatten inte innehåller några kolisar så måste ju 1 kolhydrat/100 gram gälla själva kokosen och då borde du ju få i dig ca 2 kolhydrater när du äter en burk. Så jäkla bra livsmedel alltså, kokosmjölken. Längesen jag åt det nu dock, tack för att du påminde mig 😉

Kommentera

