Läsarfråga

Jenny
Jun 08, 2011 @ 20:40:16

Verkar supergott! Måste testa :) Precis börjat med LCHf och precis hittat din blogg, tycker den är toppen! Undrar om du planerar dina måltider? Om inte, hur tänker du när du handlar? Jättetack för svar :) Kram Jenny

Svar: Kul att höra! Gud, hur gör jag egentligen.. Haha. Tänker inte så mycket, det går som bara av farten. Ser alltid till att det finns köttfärs, kyckling, fisk etc i frysen att ta fram på morgonen beroende på vad jag är sugen på. Brukar ha lite grönsaker i frysen också, annars köper jag ofta färska grönsaker som jag har i kylen. Zucchini, blomkål, paprika osv. Sen när jag kommer hem från jobbet freestylar jag oftast och kokar ihop något, använder väldigt sällan recept. Är ju som inte krångligare att planera och laga LCHF-mat än ”vanlig” mat egentligen.. Då måste man ju också tänka ut en maträtt och vad man vill ha för tillbehör.
Se också till att du alltid har mycket grädde och creme fraiche hemma som du kan använda till att göra stuvningar och såser. Ibland då jag har slut på grönsaker och inte är sugen på att tina broccoli så kan det räcka att göra en god sås på creme fraiche att äta till köttet.
Jag brukar också ha snabbmat hemma för de dagar jag kommer hem och är trött och omotiverad. Typ hamburgare och köttbullar från frysdisken. Kolla dock innehållsförteckningen så att det är mycket kött i dem. Konserver med fiskbullar, tonfisk osv är bra också. Och tillsist, räddaren i nöden: ÄGG! En omelett funkar alltid 🙂

Kommentera

