Ge kroppen det den vill ha

Sitter och läser Anna Skippers blogg. Tycker att hon skriver riktigt vettiga och intressanta inlägg. Det här skriver hon i ett inlägg om kolesterol idag:

”Man har i ny forskning påvisat att det mättade animaliska fettet som tidigare varit bannlyst och ansågs vara kolesterolhöjande ej är den stora orsaken!! Du kan lugnt äta viltkött, steka i riktigt smör,äta ägg,  äta ost och göra gräddsåser! MEN det är de snabba kolhydraterna som måste bort.”

Jag vet inte hur många som har sagt åt mig att ”ja det är ju bra att du går ner i vikt men tänk på hur fettet täpper igen blodådrorna och höjer kolesterolvärdet” osv osv.

Förutom all forskning jag läst så känns det för mig helt logiskt att äta sådant som funnits tillgänligt i alla tider för oss. Mättat fett är också det första vi människor äter, nämligen bröstmjölk. Ändå säger Livsmedelsverket att barn oavsett ålder inte ska äta mättat fett pga risk för hjärt-och kärlsjukdomar och ställer istället fram cancerframkallande margarin åt dem på dagis och skola. De rekomenderar också lättmjölk, visste ni att alla vitaminer försvinner när de reducerar fettet ur mjölken? Helt sjukt. Vem ska man lyssna på? Din kropp som tillverkar mättat fett åt din bebis eller livsmedelsverket som vill ge ditt barn en kemikaliesmörja på mackan?

Något annat många sagt till mig är att hjärnan behöver kolhydrater för att funka. Stämmer inte. Hjärnan behöver glukos. Äter man kolhydrater bildas glukos i magen, äter man protein och fett så bildas det i levern. Hur skulle annars hjärnorna funkat förr då butiker inte fanns och man fick äta det man hittade i naturen? På vintern fanns det definitivt inga kolhydrater att äta. Sen känner jag själv att jag är allt annat än slow i hjärnan och jag har under LCHF pluggat upp 3 betyg samt läst en hudterapeututbildning med bra resultat.

Sen har jag aldrig mått så bra som jag gör när jag äter LCHF, därför är jag inte ett dugg rädd för att det ska vara farligt. Kroppen är inte dum.

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Hanna
    Apr 25, 2011 @ 22:34:12

    Såå jävla bra skrivet! Länkar till dig från min blogg hoppas det är ok?!

Kommentera

